Monday, October 14, 2019

Dr. Jose Ignacio Segurola-Canto (1929-2017)


(You
can listen to my show (Canto Talk) and follow me on Twitter.    If you like our posts, drop a dime here.)
----
My late father’s cousin, Dr. Jose Ignacio Segurola-Canto, died in Miami this week in 2017.
Ignacio grew up with my father & two brothers in Sagua La Grande, Cuba.    Eventually, the boys grew up and pursued careers.    Ignacio became Dr. Segurola, a physician of a great reputation in the island.
As a young boy in Cuba, my brother, sister and I loved whenever he paid us a visit.   He always brought gifts and surprises.   It was like having an extra uncle!
Like many others of his generation, he ended up in a political prison.   This is what Comite internacional de ex-presos politicos cubanos wrote about him:
NOTA DE DOLOR. El Dr. Juan Ignacio Segurola Canto fallece en Miami, Fl.
Segurola fue condenado a 12 años de prisión política en la Causa 461/ 1964 de La Cabaña, aunque estaba preso desde finales de 1960 cuando fue acusado en el Hospital de Topes de Collantes donde ejercía su profesión de estar colaborando con las guerrillas anticomunistas de la Sierra del Escambray.
Fue un profesional preso que dedicó a sus hermanos todo lo que estuvo a su alcance para ayudar, primero en las difíciles condiciones del basement del Hospital de Topes de Collantes donde estaba preso con más de seiscientos, luego en el Hospital del Reclusorio Nacional de Isla de Pinos y más tarde en la Sala de Penados del Castillo del Principe en La Habana. Número en el Presidio de Isla de Pinos # 27336. Falleció en Miami el 08 de Octubre del 2017.
We will miss him a lot.   He was a great man in so many ways!    

Search This Blog